Wednesday, September 1, 2010

Tips di jalan raya~

selamat pulang ke kampung halaman masing-masing

sempena hari raya ni, beringat-ingatlah ketika memandu tak kesah la jalan bertar jalan berpasir jalan bertanah merah atau jalan air. Berhati-hati ketika memandu. Ingatlah pada orang yang sayang kita dan orang yang kita sayang..Okeh!!




Sedih pulak bila saye teringat akan seorang kawan ini yang masih tidak sedarkan diri saat ini akibat kecelakaan jalan raya baru-baru ini.Sekarang kat Hospital Ipoh. Naseb baik minggu ni nak balek da, boleh tengok!! Semoga kau cepat sembuh,, nanti boleh beraya bersama-sama T___T


Malang memang tidak ada bau. Walaupon sudah 1000 kali beringat, but if that incident want to happen, it still will happen, All of that is on Almighty's will.
However, here is several tips for those who will go back home soon or anyone who will be on the road :

1)  Jaga emosi dan perasaan tu.. Emosi ini lah pembunuh sebenarnya sebab buat pengetahuan sekalian emosi berkadar terus dengan speedometer dan ketidakmatangan seseorang (kebodohan). So speed + bodoh tidak matang = jahanam. Ada seteng2 yang pantang dicabar, mulalah "panas" tidak mahu mengalah masing2 menunjukkan kejaguhan kehandalan di jalan raya. last2 haa lihat sendri kehandalan di atas katil hospital. Lagi satu kalau dalam keadaan stress, jangan memandu. Tenangkan fikiran dahulu..makan ais kacang dlu!! coooool kan diri

2) Rajin2 bagi signal    
maksud rajin itu ialah bagi signal bertempat lah. Bukannya kat tengah tengah jalan raya dah dok rajin sangat tetibe bagi signal. Yang tu pon boleh mengundang kecelakaan. Nak membelok ke kiri dan ke kanan je bagi signal. Lampu kuning kat kiri dan kanan kereta tu lampu signal tau. Bukan lampu suluh atau lampu perhiasan. Peringatan ngekksss macam ni khas utk org ngekkkss yang malas nak bagi signal. Jangan tak tau orang tak bertamadun ini bersepah sepah abad ini. Yang syok nye kat simpang T. Kita nak ke kanan, dia datang dari kanan, then sebelah kiri memang line clear. Jadi tekun menunggu supaya dia blah cepat. last2 die belok ke lorong sebelah kita. Punye payah nunggu jalan clear. Ini lagi sorang contoh ngekkksss.. Jadi beringat bagi signal ya!!

3. Fokus alert.beri tumpuan. kalau ada yang menarik kat tepi kiri kanan jalan stay cute n stay focus to the road. Tengok sekejap2 boleh la.Jangan sampai tercium kereta depan plak!! Tambah-tambah lagi awekss bagi kaum adam. Pantangg!!! ;) Kadang-kadang ada concert tepi jalan ke (contoh je)..nak tengok jugak turunkan halaju kenderaan anda dahulu dan pastikan anda 10 meter di hadapan anda line clear..hehh


4. Hati hati dengan kenderaan gedabak. Kalau nampak lori hantu, lori tanah, trailer kren atau tongkang air (ini kalau jalan air la), sila berhati hati sebab kadang kadang pemandu2 gedabak besar ni tak kira orang sekeliling. Dan jangan sesekali race dgn kenderaan gedabak yang kosong. Nak tunjuk handal la konon!! mula lah action macam pelumba F1!! pecut habis..errr jangan2. ingat berhemah!




Kesempatan ini tak terlambat nak ucap Selamat Menyambut Malam LailatulQadar.
Selamat Beramal di 10 hari yang salah satunya insya Allah amalan kita mendapat ganjaran berlipat ganda seperti 1000 tahun. 
Selamat Berpuasa untuk lagi 9 hari ini...
Teruskan untuk terus ceria ceria selalu
;)))

0 comments: